Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Om os

Børnehaven Spiren er en børnehave normeret til 50 børn.

Spiren modtager primært børn fra Hadsund by og de fleste børn fortsætter deres børnehaveliv i Væksthuset, som er børnehave for de 5-6 årige i Hadsund.

Børnene har en primær pædagog og et tilhørsforhold til en gruppe og en stue. Tre dage om ugen er børnene i strukturerede pædagogiske forløb, sammen med deres primære pædagog og to dage er aktivitetsdage, hvor der er lege eller aktiviteter på legepladsen, som børnene kan deltage i.

Børnene kommer fra forskellige familiestrukturer og miljøer.

Vi er udendørs det meste af dagen og i al slags vejr. Uderummet er, som skabt til børnehavebørn. Der er højt til himmelen og masser af plads. Vores legeplads er kuperet, der er små kroge, hvor man kan lege uforstyrret, der er skov, guldsand, bålplads, bålhytte, klatre- og gyngestativ, rutsjebane, vandcykel og masser af sand. Vi har et udhus, hvor børnene kan lege og lave aktiviteter.

Spirens mål
Børnehaven og familien har et fælles mål – at skabe den bedste hverdag for jeres barn. Men udgangspunktet er forskelligt. I familien får barnet den primære kærlighed, omsorg og opdragelse. Hver familie har normer og værdier, som præger barnet. I børnehaven er barnet en del af et fællesskab, og vi ser det som vores opgave:

  • At styrke trivsel, udvikling, læring og dannelse hos det enkelte barn
  • At styrke fællesskabet
  • At være medopdrager af normer og værdier

Pædagogisk praksis
Vores pædagogiske praksis bygger på ICDP, som er et relations program der bl.a. består af otte samspilstemaer. De otte samspilstemaer er også omdrejningspunkt for sprogstimulering og inklusion.

Børnene har en primær pædagog og et tilhørsforhold til en gruppe og en stue. Tre dage om ugen er børnene i strukturerede pædagogiske forløb, sammen med deres primære pædagog, ofte udendørs og to dage er aktivitetsdage, hvor der er lege eller aktiviteter på legepladsen, som børnene kan deltage i efter lyst og behov.

Hver gruppe planlægger hverdags aktiviteter med udgangspunkt i fælles mål.

Det vigtigste for os er, at styrke det sociale samspil og relationerne. Vi ønsker at lære barnet at omgås andre, være optaget af noget fælles, vise følelser, være opmærksom på egen og andres måde at reagere på og at mærke gensidigt samspil.

Vi prioriterer legen højt, da det er gennem legen barnet udvikler sig. Det er både den leg børnene selv finder på og den leg, som er styret af pædagogerne, der skaber udvikling hos barnet.

Vi arbejder målrettet med trivsel, udvikling, læring og dannelse, og skaber læringsmiljøer i hverdagens rutiner og i planlagte pædagogiske forløb.

Vi bruger Mary fondens ”fri for mobberi” og dennes bamseven til at skabe tryghed og gode relationer børnene i mellem.

PPR
Vi samarbejder med Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, også kaldet PPR. Det er et team af talepædagoger, psykologer og fysioterapeuter, som kan rådgive personalet og forældre. Efter behov, kan vi søge om støtte og vejledning til enkelte børn eller børnegrupper hos kommunens støttepædagogkorps. Vi samarbejder også med sundhedsplejen, socialrådgivere, dagplejen og de øvrige børnehaver i byen