Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dagligdagen

- En stor del af vores dagligdag er bygget op omkring, at vi ser uderummet som et betydningsfuldt læringsmiljø i arbejdet med at skabe udviklende øjeblikke for det enkelte barn. Her er støjniveauet lavt, og børnene er mindre udsatte for stress og unødige forstyrrelser. Her er der plads til ro og fordybelse, og her er der er plads til høje råb og vilde lege.

- Vi gør også dagligt brug af vores indendørs rum. Her giver rammerne mulighed for anderledes lege og aktiviteter. Her øver vi at snakke med stille stemme og bevæge os i et roligt tempo

- Vores dagligdag bygger på den forståelse, at børn handler så godt de kan, i en givet situation. Vi voksne må hele tiden have øje på de rammer og rutiner, vi har skabt, for at sikre at alle børn trives og er en del af fællesskabet.

- Vores dyrehold og naturen er et fælleserfaringsgrundlag, som børnene ofte leger ud fra.

- Vi har fokus på at understøtte de gode relationer, og vi er opmærksomme på, at hvert barn bliver set, hørt, får positiv opmærksomhed og bliver rost. I vores praksis bruger vi os selv – opfinder sammen med børnene – er nærværende og deltagende sammen med børnene – bakker op i barnets positive selvbillede – fylder børnene med alt det positive, vi ser – er der børn i udsatte positioner, sætter vi alle sejl ind. For os handler det ikke om materielle ting (legetøj). Sand, vand og pinde kan sagtens gøre det.

- Vi arbejder med Maryfondens materiale og bamseven som understøtter venskaber og anerkendelse af forskellighed.

- Musik og sang indgår på forskellig vis i vores daglige praksis.

- Dagligdagen er bygget op omkring rutiner, som børn og personale er fortrolige med. En genkendelig og forudsigelig dagsrytme gør at børnene kan bruge deres energi på ny læring.

- Tryghed og tillid og oplevelsen af at være en del af et VI, er et nødvendigt fundament for læring. Vi har derfor opbygget en struktur, hvor børnene er inddelt i små basis grupper med egen primær voksen omkring samling og madpakker, ligesom vi gør brug af at arbejde med små gruppeforløb på tværs af basisgrupperne for ex at styrke legerelationer og fællesskab.

- Personalet fordeler sig, så noget personale positionerer sig og understøtter legen, og andre skaber rammen om en aktivitet

- Personalet er nysgerrige og går på opdagelse sammen med børnene – griber det, børnene er særlige optaget af og søger ny viden sammen med børnene.

- Det er en selvfølgelighed at børnene, der hvor det er muligt, er medinddraget i Bondegårdsbørnehavens mange gøremål.