Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Dagligdagen

Tegning

 

Rabalderstræde er en funktionsopdelt børnehave, med plads til op mod 80 børn, fordelt på 3 stuer. At børnehaven er funktionsopdelt betyder, at vi har en dukkekrog, et sted med biler, et atelier, et træværksted osv. 

De tre stuer Brun, Grøn og Orange har hver en gruppe børn i alderen 3 til 6 år tilknyttet, og husets pædagogiske personale er ligeledes tilknyttet en fast stue. Den primære kontakt for børnene og deres forældre er stuens personale, og vi anbefaler, at man afleverer børnene på den stue, hvor barnet er tilknyttet.

Husets stuer rummer forskellige funktioner, og hvor de voksne er forholdsvis stationære, må børnene bevæge sig frit i huset. 

Fysisk rummer Brun stue forskelligt konstruktionslegetøj, figurer til rollelege og rigtig mange puslespil. Grøn stue er husets spillerum, hvor der spilles alt fra UNO til Afrikas stjerne. Det er også på Grøn stue, at vi har et lille puderum for de yngste børn, og et helt rum med biler, dyr og klodser. På orange stue er husets dukke/køkkenområde, og det er også her husets atelier og værksted befinder sig.

I Rabalderstræde må børnene være ude hele dagen, og uderummet er et vigtigt rum i børnehavens hverdag. Rabalderstræde har det grønne spireflag, og arbejder med ’fra jord til bord’, som også er en del af vores fælles eftermiddagsmåltid.

Derudover arbejder vi ud fra en domænetænkning. Det betyder, at hver pædagog har en særlig kompetence, som de bringer i spil i dagligdagen, og som børnene kan bevæge sig frit imellem.

Børnehaven er inspireret af Reggio Emilia pædagogikken, og et centralt omdrejningspunkt i dagligdagen er børnenes medinddragelse og medbestemmelse. Vi har fokus på, at børnene får lov til at fortælle om dét, de er optagede af, og vi forholder os nysgerrige sammen med dem. Vi undrer os og stiller spørgsmål sammen med børnene, og skaber muligheder for, at de kan udforske og udtrykke sig på mange forskellige måder. Vi arbejder med små og store projekter i ca. et halvt år ad gangen. Emnerne og børnenes viden her om dokumenteres på vores store opslagstavle i gangen. Når vi dokumenterer, viser vi dét, børnene bidrager med.  Det giver plads til, at børnene selv kan fortælle om deres ideer og tanker, både til venner og forældre, for det er bl.a. igennem videreformidling at vi lærer. 

Vores dagligdag tager afsæt i en flydende struktur, men ligner ellers andre børnehaver. Den flydende stuktur er med til at understøtte en mere sammenhængende dagligdag for børnene, idet de eksempelvis ikke alle skal i garderoben på samme tid. Vores dag er indrettet med afsæt i at skabe de bedste meningsskabende læringsrum for børnene, og netop derfor skal alle børn ikke det samme på samme tid. 

 

Dagligdagen i Rabalderstræde er bygget op som i de fleste børnehaver.

Morgenmaden indtages i fællesrummet frem til kl. 7.30 hvorefter leg, aktiviteter og dagligdags gøremål er i centrum.

Frokosten spises omkring kl. 11, og bagefter leger de fleste på legepladsen. Om eftermiddagen er der et fælles pædagogisk måltid, som børnene ofte er med til at forberede. 

Henover ugen og året er der, ud over de daglige ”pligter” som vasketøj, fordring af dyr, oprydning og fejning, forskellige aktiviteter for børnene. Her benytter vi lokalområdet som læringsrum. Vi tager fx på ”Move banen” hvor vi leger eller cykler, vi tager på ture til fjorden, vi går til svømning i vinterhalvåret, og vi benytter den lokale hal, hvor fokus kan være alt fra regellege til yoga. Vi justerer vores ugestruktur, så den er meningsskabende for børnene, men vi har faste børnemøder hver fredag som en afslutning på ugen. Her spiser vi vores pædagogiske måltid om formiddagen til mødet, mens madpakken gemmes til om eftermiddagen. Intentionen med børnemøderne er, at børn og voksne, i fælleskab, får vendt stort og småt, samt at børnene oplever tilknytning og oplevelsen af at høre til, i et rum, hvor deres meninger og biddrag har betydning ind i fællesskabet.

tegning